Giải đề Writing ngày 23/10/2019

Đề Writing Ngày 23/10/2019 – Sai 1 li đi 1000 dặm

Task 1:

The table shows teachers’ salaries in 2009 in five countries.

Cách hiểu thứ nhất: tất cả số liệu này là cho người lao động năm 2009, nghĩa là người mới vô nghề và người đang có thâm niên 15 năm tại thời điểm năm 2009. Và con số của lương cao nhất + số năm để đạt lương này là thống kê theo dữ liệu trung bình trong lịch sử lao động của các quốc gia đó ở năm 2009.

Nhưng không phải lúc nào chúng ta cũng hiểu được như vậy, và sẽ có khi ta hiểu sang cách thứ 2 như sau:

Cách hiểu thứ 2: Bảng số liệu cho thấy chính sách lương áp dụng từ năm 2009 ở 5 quốc gia này, và tất cả con số là tính trung bình toàn xã hội nhưng là số cố định, và việc tính toán tăng lương được ghi thành văn bản dùng cho toàn xã hội. Tức là hễ là giáo viên thì lương khởi điểm trung bình ở Nhật năm 2009 là 68K đô Mỹ, và sau đó 15 năm, tăng dần lên và sẽ đạt mức bình quân là 124K vào năm 2024, và đạt con số sẽ tối đa ở  mức 144K sau 37 năm là năm 2046.

Do đây là đề tam sao thất bản lấy từ nhiều nguồn không chính thức nên không biết chính xác từng chữ ghi trong đề, vì chỉ cần đổi After 15 years of service thành 15 years in the job hoặc 15 years of experience thì sẽ hiểu rõ là cách 1. Còn mình nghĩ để tất cả mọi người hiểu đúng theo như cách 2 thì đề sẽ là:

The chart below shows information about annual salary of teachers in 2009 and its development throughout their teaching career in 5 countries…

Mình sẽ viết cả 2 cách để các bạn xem sự khác nhau khi khác đề/hiểu nhầm data lớn đến thế nào, từ đó rút ra được bài học phân tích đề cho những trường hợp tương tự.

Nếu hiểu như cách 1 (tất cả số liệu đều là của những giáo viên bắt đầu công tác năm 2009, có thâm niên 15 năm vào năm 2009, có thu nhập cao nhất vào năm 2009 và đạt thu nhập cao nhất sau bao nhiêu năm tính đến 2009) thì sẽ viết ra bài như sau:

The table illustrates four aspects of annual salaries of teachers in five different countries in the year 2009.

As can be seen from the table, the starting salary of teachers was highest in Luxembourg at 80,000 US dollars per year, but those with 15 years’ seniority had the second highest salary in the group with 112,000 dollars. While Japanese counterparts’ starting remuneration ranked second at 68,000 dollars, annual salaries of those with 15 years’ teaching experience was highest among five countries at 124,000 dollars. The figures for Australian and Chilean academic starters were almost the same at 46,000 and 47,000 dollars respectively but differed quite significantly as they moved to their 15th year of teaching with the income of 64,000 and 56,000 dollars correspondingly.   Meanwhile these figures of South Korea were at the bottom of the list at only 23,000 and 35,000 dollars.

As for the highest salary, Japan ranked first when it paid 144,000 dollars for top teachers. Luxembourgish teachers received the second highest payment at 129,000 dollars while figures for Australia, Chile and South Korea 64,000, 56,000, and 43,000 dollars respectively.

As regards the amount of time the teachers needed to come to the zenith of their salary, the shortest time was seen in Chile (8 years) followed by that of Australia (9 years). In contrast, it took the South Korean 25 years, the Luxembourgian 30 years, and the Japanese 37 years to eventually reach their climax of income in teaching.

In general, Japan and Luxembourg paid exceptionally high for their teachers but the time to reach the highest pay check extends three decades or more while the opposite was seen in Australia and Chile with average payment, but it took teachers there only less than 10 years to reach their top salary. (293 words)

Nếu hiểu theo cách thứ 2 (lương khởi điểm của giáo viên 2009 là…, 15 năm sau sẽ tăng lên là… sẽ đạt lương cao nhất sau… năm giảng dạy, và lương cao nhất đó sẽ là…) thì sẽ dùng thì quá khứ đơn và would + infinitive để viết như sau:

The table illustrates the annual salary of academic staff in five countries at the start of their career in 2009 and their planned pay raise.

As is shown in the table, teachers in their first year of teaching in Luxembourg received the highest salary, 80,000 US dollars, in 2009, and this number would rise to the second highest among the five countries, 112,000 dollars, 15 years after that.  They would reach their maximum payment when gaining 30 years’ seniority with 129,000 dollars.

As for Japan, although the starting numbers for teachers ranked only second at 68,000 dollars, their income from year 15 of their career onwards would be highest in this group of nations with 124,000 dollars for those with 15 years of teaching experience and with the maximum salary of 144,000 dollars for those with 37 years’ dedication.

In Chile and Australia, teachers’ starting remunerating and their income after 15 years of service in the given order were 46,000 against 47,000, and 64,000 against 56,000 dollars. Their salary after 15 years of teaching would be their maximum earning when these teacher got their highest pay check from year 8 and 9 respectively in their career. Meanwhile South Korean teacher got the lowest salary of all in all three landmarks of their career, starting with 23,000, rising to 35,000 dollars in year 15 and reached the top of 43,000 after 25 years in the job.

Overall, in 2009, teachers in Japan and Luxembourg had much higher salaries but took three decades or more to gain their maximum payment. In contrast, Australian and Chilean teachers only got a little more than a half of those salaries, they would come to the top of their earning after only less than 10 years. (290 words)

Kết luận là: trước khi viết phải đảm bảo hiểu đúng từ khóa của đề, hiểu từng từ, từng số trong biểu đồ, và phải chọn đúng chủ ngữ và động từ cho mỗi câu. Bạn nào đã từng thi về tưởng đâu mình làm tốt nhưng kết quả không tốt tí nào thì lưu ý phần này để HIỂU ĐÚNG ĐỀ và đừng để bị sai 1 li đi 1000 dặm.

Task 2:

Charities and organizations always give special names to particular days such as ‘National Children’s Day’ and ‘National Non-smoking Day’. What are the reasons for these particular days? How effective are they?

Naming specific days in the year as National Children’s Day and National Non-smoking Day has been on the rise (tăng lên) in recent years. This essay will explains why these names come into being (ra đời) and how effective they are in realizing the goals of establishing these national days.

These names are selected because of the meanings they carry and the subjects they target. (đối tượng chúng nhắm tới) Indeed, the names usually raise concern about different issues in society ranging from children’s care and education, cardiovascular health, dangers from smoking, to family happiness and many others. These are problems afflicting society to different extents, (hoành hành trong xã hội ở những mức độ khác nhau) and awareness about them need to be raised so that they can be alleviated. (giảm bớt) That is why in the name of these days, the key words are the problems themselves, and they are usually accompanied by different short phrases as calls to action (lời kêu gọi hành động) in each year. As regards the subjects that these days aim at, the word “National” is involving those with the problems. Also, it is for uniting every region and all citizens in the country to fight against the trouble and help those in need. (người cần giúp đỡ)

These names, with their justified purposes, (mục đích chính đáng) have proved to be effective when they soon receive the advocacy and support from the whole society. On these days, not only people having the problems addressed by the “National days” will actively respond to the calls to action, but also their family members and even those who have lost their beloved because of these problems are ready to join hand to make a difference. Many people stop smoking after joining some “National Non-smoking days” with calls to action ascending in different years such as “Cut it in half”, “1 cigarette per day” and finally “ Stop it today”. Moreover, for such days as “National Heart Day”, not only events about jogging will attract thousands of people to join, sharing sessions, paper manuals, and videos about knowledge of healthy diets, exercising, and work-life balancing can be offered to guide the public towards keeping healthy hearts. These are also occasions for raising fund for free medical operations for children with congenital heart defects (dị tật tim bẩm sinh) or for the poor patients suffering heart problems. These days usually have significant results because they definitely draw attention of thousands of people in dozens of localities nationwide.

In conclusion, the coining (sự đặt tên) of the days according to issues that need improving in a country is for grabbing attention of people in solving the problems, and these days do help transform numerous lives around the country. (about 410 words)

2 bình luận về “Giải đề Writing ngày 23/10/2019”

    • Nhiều khi có nhiều ý hay, viết hơn 400 từ luôn đó bạn, vẫn đủ thời gian nhé. Nhưng khi không có ý thì… 250 chữ ngồi nặn cũng mệt, nên tùy đề thôi. Cái này phụ thuộc vào background knowledge của từng người, nên khó nói lắm. Thậm chí bây giờ cho mình viết lại bài này, mình cũng sẽ viết khác đi, và cũng có thể ngắn hơn nhiều. Nó không có 1 cái chuẩn nào hết, bài viết chỉ thể hiện quan điểm của người viết lúc đó thôi, còn viết xong ta suy nghĩ lại, có thể ta lại viết cách khác. Tóm lại, bài viết mang tính chất tham khảo, để lấy ideas nào phù hợp thì bạn có thể dùng nó sau này, còn lại bạn sẽ quên hết, và sẽ cần lấy ideas thêm của bạn để lắp vào. Còn về việc viết hơn 400 chữ có kịp hay không thì mình khẳng định là đối với những người viết tốt, họ viết không đến 40 phút để tạo ra hơn 400 chữ đâu bạn. Một số người chỉ viết Task 2 trong vòng 25-30 phút thôi, và task 1 họ viết có 10 phút thôi bạn ạ. Mình thì thi thoảng làm được như vậy, nhưng cũng còn lỗi một vài chỗ, nhưng phải công nhận là có người làm được đấy nhé.

Viết một bình luận

Facebook
YouTube
YouTube